22 Eylül 2014 Pazartesi

Zahter (Taze kekikli zeytinyağı sosu)

Yengeç olmamdan mıdır nedir, mutfakta çocukluk çağlarımdan bu yana vakit geçirmeyi, yeni lezzetler denemeyi ve yaratmayı severim. yaratmanın dışında, yöresel tatları da İstanbul'daki mutfağıma taşımayı bir heyecan kaynağı olarak görüyorum.
Malum, yazın son zamanları, pazarlar artık taze sebze-meyvenin en olgun çeşitleri ile dolu. Geçen ay pazarda yemyeşil tezgahları görünce önce bir kendimden geçtim. Sonra, dur bakalım buralardan ne lezzetler çıkar diye düşünüp bir kaç taze yeşillikten denemelik birer demet aldığım gibi eve geldim ve internette araştırmaya başladım. Malum,bu tür dalından koparılmış körpecik yeşillikler çok uzun süre dayanmaz. Hemen değerlendirmek lazım. Ufak bir araştırmadan sonra Zahter sosu yapımına denk geldim. Biz ailece sabah kahvaltılarında kızarmış ekmeği veya simiti zeytinyağına banmaya bayılırız. İzmir''lilik var serde. Dolayısıyla zeytinyağı ile yapılacak her türlü sos bizim için nimettir. Tarife harfiyen uyarak kavanozlara zahter sosunu hazırladım. Aşamalarını ve fotoğrafları da aşağıda sizlerle paylaşmak istedim. Haydi şimdiden deneyecek olanlara afiyet şeker olsun ;)
Önce Taze kekik ve taze tere demetlerini güzelce yıkadım. Sonra saplarından yaprakları ayıkladım ve süzgeçte yıkadım. Ardından otları biraz kıyıp kavanozlara doldurdum. Ayrı bir kasede kaliteli sızma zeytinyağının içine 1-2 çay kaşığı tuz, 1-2 çay kaşığı tatlı toz kırmızı biber ve 3-4 diş sarımsağı dilimleyip ekledim. Kavanozlara doldurduğum otların üzerini bu yağı ilave ettim. Mümkünse otlar tamamen yağa gömülsün, zira bir kaç gün bekletileceği için hava ile temas eden otlar küflenebilir.
 
 Dolu kavanozları baş aşağı çevirip mutfakta dolaplardan müsait olan birine koyup 4-5 gün beklettim. Sonrasında çıkartıp 1 yemek kaşığı yağıyla beraber ottan alıp kahvaltı için bir tabağa koyup üzerine sızma zeytinyağından sade olarak ilave edip tüketmeye başladık. Ben tadını o kadar çok beğendim ki, böyle çoğaltarak kullanıp mümkün oldukça uzun süre bu lezzeti tatmak istediğimden konsantre gibi kullandım. siz dilerseniz direkt de tüketebilirsiniz. Lezzeti sanki tavada yapılmış sucuğun yağına ekmek banıp yiyormuşsunuz hissi veriyor, bu da içindeki sarımsağın aromasından kaynaklanıyor muhtemelen. Bu arada, 1 hafta kadar bu şekilde tükettikten sonra kavanozu buzdolabına koymayı denedim. Hiç bir sorun olmadan buzdolabında da muhafaza edilebiliyor. Yine kaçıkla donmuş yağ-ot karışımından alıp tabağa, üzerine taze yağdan ekleyip karıştırıp ekmek bandırmaya devam ediyoruz. Tüm aileye 1 er küçük kavanoz vermiştim. Bitimine yakın içine taze kekik artık zor bulunduğundan sarımsak ve kırmızı toz biber ilavesiyle dibini sıyırmalara geçmiş bulunmaktayız. O derece müdavimi olduk olayın yani:)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder